Kiropraktor gravid

Oppdatert: 3. nov.

Graviditet og kiropraktikk

Kiropraktisk behandling under graviditet er en trygg og naturlig måte å holde kroppen på smertefri på. Når ryggraden og bekkenet er ute av posisjon, kan det forårsake alle slags problemer, inkludert smerter i rygg, hofter og ben. Det kan også føre til vansker med å gå og sitte

Hva skjer med kroppen din under graviditet?

Etter hvert som babyen din vokser, begynner tyngdepunktet ditt å skifte fremover. Denne endringen i vektfordeling legger ekstra belastning på ryggen og kan føre til at ryggraden og bekkenet blir feiljustert. Leddbåndene i bekkenet ditt løsner også under graviditeten som forberedelse til fødsel. Dette kan gjøre det lettere for leddene dine å bevege seg ut av posisjon.

Hvor ofte se en kiropraktor under graviditet?

Det anbefales at du oppsøker kiropraktor minst én gang i løpet av svangerskapet. kiropraktisk behandling kan bidra til å holde ryggraden og bekkenet i sjakk, noe som kan bidra til å forhindre smerter og andre problemer. Hvis du allerede har smerter, kan kiropraktisk behandling bidra til å lindre det.

Hva er fordelene med kiropraktisk behandling under graviditet?

Kiropraktisk behandling under graviditet kan gi mange fordeler, inkludert:

- Lindring av rygg-, nakke- og leddsmerter

- Forbedret søvn

- Økt energinivå

- Redusert stressnivå

- Færre hodepine

- Bedre fordøyelse

- Forbedret immunsystemfunksjon

Hva du kan forvente under ditt besøk hos oss?

Når du oppsøker kiropraktor for svangerskapsrelaterte smerter, kan du forvente en grundig evaluering. Dette vil inkludere spørsmål om din medisinske historie og symptomer. Kiropraktoren din vil også utføre en fysisk undersøkelse, som kan omfatte å sjekke holdningen og bevegelsesområdet. Når evalueringen er fullført, vil kiropraktoren din utvikle en behandlingsplan spesielt for deg. Dette kan innebære justeringer, øvelser og andre modaliteter

Personlig innlegg fra kiropraktor Lauren Emily Herrick

"Etter 6 år med graden min i kiropraktikk, gikk jeg inn i helseindustriens verden for å utforske min lidenskap for kvinners helse. Jeg ble anerkjent av den ledende kiropraktiske klinikken for graviditet og barn, Bekken og Barn, for mitt engasjement og prestasjoner i å hjelpe kvinner, både gravide og ikke gravide. Min erfaring og lidenskap har vokst kontinuerlig ved å dukke opp rundt om i verden for å lære og snakke blant ledere i bransjen, i tillegg til å være frivillig på misjonsreiser for å hjelpe lokalsamfunn. Det var dette som førte til at jeg opprettet Omega Klinikken. Et sted å oppmuntre og hjelpe andre til å lykkes og leve et smertefritt liv. ​ 50 % av gravide har smerter og ubehag som fører til at de tar smertestillende midler som har vist seg å være skadelig for et voksende foster. Mangel på bekkenbunnskontroll kan føre til økt risiko for c-seksjon (1 av 4 fødsler) og andre assisterte fødselsintervensjoner. Selv om C-seksjoner er trygge og nødvendige i høyrisikotilfeller. Kiropraktiske studier har vist å hjelpe mot en tryggere, naturlig, rusfri fødsel med både kortsiktige og langsiktige fordeler. Stresset og skadet bekkenbunnsmuskulatur kan føre til inkontinens, vaginal prolaps og andre helseproblemer. Kvinner over hele verden lider av inkontinens (urinlekkasje), så høyt som 4 av 10 kvinner under eller etter graviditet er berørt. Selv om det er veldig vanlig og merket som normalt, ser det ut til å være mangel på diskusjon om dette emnet, noe som får mange kvinner til å tro at det ikke er noen enkel løsning, noe som forårsaker følelsesmessig, fysisk og sosialt stress så vel som økonomiske kostnader. Når det faktisk er flere ikke-invasive alternativer som i stor grad kan forbedre eller forhindre symptomene. Så damer, le til dere gråter, hopp til dere får lyst, nys og host alt dere vil, for hjelpen er på vei! ​ Denne neste delen, dykker mer inn i vitenskapen og spesifikasjonene til de fantastiske bekkenbunnsmusklene, men jeg skal prøve og ikke kjede deg. La oss starte med det grunnleggende, hvor, hva, hvorfor. Bekkenbunnsmuskulaturen (levator ani complex), er en gruppe muskler som ligger mellom halebeinet (halebenet) og kjønnsbeinet. Jeg beskriver for pasientene mine at det er som en liten bolle på bunnen av bekkenet ditt. De er der for ikke bare å hjelpe til med fødsel, men de støtter blæren, tarmen og livmoren. Menn, de er like viktige for deg også!...seksuell funksjon...mer om det en annen gang. Det er en lang liste over hva som kan forårsake dysfunksjon i bekkenbunnsmuskulaturen, men jeg vil fokusere på det som kalles stressinkontinens fra svangerskapet og etter fødselen. Under svangerskapet og spesielt under fødselen, blir bekkenbunnsmuskulaturen absolutt en utfordring. Det legges vekt på styrken til musklene for å presse, noe som er viktig, men med denne nye kiropraktiske forskningen viser studier at ved å forbedre musklenes evne til å slappe av, spesielt i hoveddelen av fødselen, kan det bidra til å bevege baby lettere gjennom kanalen. Derfor resulterer i en mindre sliten mamma og mindre sjanse for intervensjon. Dette er spesielt viktig med tanke på sannsynligheten for inkontinens. Jo mer stresset og skadet bekkenbunnsmuskulaturen er, jo mer sannsynlig lider man av inkontinens. Dette leder meg over til hoved- og sluttpunktet. Så jeg kommer rett til det! ​ ​85 % av kvinnene under kiropraktisk behandling så en reduksjon i smerte, fødselstid og økt kontroll over bekkenbunnskontroll. Banebrytende forskning har nå vist at kiropraktisk behandling, spesielt spinal manipulasjon (den dukkelyden du hører), kan hjelpe med bekkenbunnskontroll, henholdsvis avspenningsdelen. Bidrar til en jevnere overgang for babyen gjennom kanalen. Til syvende og sist reduserer sjansene for smertefulle inngrep. Resulterer i en glad baby og glad mamma.

Hva skjer med din kropp under graviditeten? ​

Graviditeten er fantastisk på flere områder men fører ofte med seg mange uforutsette utfordringer. Kroppen din vil oppleve fysiske og hormonelle endringer som vil føre til store endringer i muskel og skjelettsystemet ditt. Hormonutskillelser, holdningsendringer, ryggsmerter, nakkesmerter, skuldersmerter løsere ligamenter og muskler samt lavere immunfunksjon er blant tingene du kan oppleve og som kan ha stor innvirkning på helsen din. Vi anbefaler derfor på det sterkeste at du får oppfølging av kiropraktor under graviditeten ​ ​

Hvorfor bør gravide få oppfølging?

I hovedsak vil oppfølging av kiropraktor for gravide hjelpe med å lette smerter og ubehag i korsrygg, nakke og skuldre. Selv om dette er hovedårsakene til at gravide går til kiropraktor er det mange andre fordeler ved å la en kiropraktor følge deg under graviditeten. Her er mine topp 3: 1: Medisinfri smertelindring Smertestillende medikamenter reduseres eller unngås helt, da utsetter man ikke babyen for unødvendige potensielle skader. 2: Bedre immunforsvar Graviditeten er kjent for å senke kvinnens immunforsvar. Dette kan gjøre deg mer utsatt for forkjølelser og forskjellige typer influensa. Det er flere studier som viser at immunforsvaret under graviditeten kan forbedres markant ved å gå til en kiropraktor. 3: Sterke og bedre kontroll på muskler under fødsel Når pelvic floor musklene er avslappet øker det sjansene for en naturlig fødsel. En del av oppfølging av kiropraktor for gravide innebærer “kursing” i hvordan man styrker og kontrollerer disse essensielle musklene. Kiropraktor gravid ​ Mitt tips til deg: Om du opplever smerter og komplikasjoner under eller etter graviditeten er det essensielt at du får redusert smerten. Det å “manne seg opp” vil føre til unødvendig stress for deg og babyen og bør unngås. Smertestillende medikamenter skal også unngås under graviditeten, spesielt hvis trygge og effektive behandlingsalternativer kan erstatte disse. Jeg hører at kvinner ofte blir fortalt at smerter er en del av graviditeten og at den vil slippe tak etter man har født. Det stemmer nødvendigvis ikke. Studier viser at hos 75% fortsetter ryggsmertene lenge etter man har født, med mindre man tar forholdsregler under graviditeten. ​

Er det trygt?

Det er ikke uvanlig at vi får spørsmål om det er trygt å få behandling av kiropraktor når man er gravid. Som all kiropraktisk behandling vi utfører, er kiropraktikk for gravide rolig, trygg og naturlig. Lauren har flere års erfaring og kursing innen behandling av gravide og spedbarn. Hun har stor forståelse for smertene som oppstår, hvorfor de oppstår og hvordan hun kan bedre de. Hun tilbyr også skreddersydde treningsprogram for gravide hvis behovet er tilstede.

Hvor ofte skal jeg gå til kiropraktor under graviditeten?

Det kommer veldig an på. Det er ikke uvanlig å se kiropraktoren din flere ganger i mnd under hele svangerskapet. Dette er dog veldig individuelt, noen ser kiropraktoren ofte, andre ikke - alt avhengig av smertebildet og funksjonen. Kiropraktor gravid

Tennisalbue, også kjent som lateral epikondylitt, er en tilstand som forårsaker smerte og betennelse i albueleddet. Tilstanden er vanlig blant tennisspillere og andre idrettsutøvere som bruker armene

Mobilnakke