Forfatterens bildeLauren Emily

Isjas

Isjias er en tilstand som kan forårsake enorm stor smerte og ubehag. Det oppstår når isjiasnerven, som går fra korsryggen gjennom hoftene og nedover bena, blir komprimert eller irritert. Isjias kan være forårsaket av en rekke ting, inkludert prolaps i korsryggen, graviditet og spinal stenose. Symptomer på isjias kan inkludere smerter som stråler fra korsryggen helt ned til føttene, nummenhet i bena, prikkende smerte og svakhet. Det kan gjøre det svært vanskelig å utføre dagligdagse oppgaver som å gå og sitte. Hvis du lider av isjias, er det en rekke ting du kan gjøre for å finne lindring.

Anatomi av isjiasnerven

Isjiasnerven er den lengste nerven i kroppen. Den går fra korsryggen, gjennom hoftene og baken, og nedover bena. Isjiasnerven består av flere mindre nerver som kommer sammen for å danne en stor nerve.

(Foto)

Årsaker

Isjias kan være forårsaket av en rekke ting. En diskusprolaps er en av de vanligste årsakene. Dette skjer når det gele lignenede substans fra mellomvirvelskiven buler ut og legger press på isjiasnerven. Isjias kan også være forårsaket av graviditet, da den voksende livmoren kan legge press på nerven. Andre årsaker inkluderer spinal stenose, som er en innsnevring av spinalkanalen, og Piriformis syndrom(falsk isjas), som oppstår når muskelen i baken irriterer isjiasnerven .

Symptomer

Det vanligste symptomet på isjias er smerter som stråler fra korsryggen og helt ned til føttene. Denne smerten kan variere fra mild til alvorlig. Andre symptomer inkluderer nummenhet i bena, prikkende følelse og svakhet. Isjias kan gjøre det svært vanskelig å utføre dagligdagse oppgaver.

1. Nervesmerter som stråler fra korsryggen og ned til føttene.

2. Nummenhet i bena.

3. Prikking.

4. Svakhet.

5. Vansker med å utføre hverdagslige oppgaver som å gå eller sitte.

Diagnose

Isjias er vanligvis diagnostisert basert på en persons symptomer. Din kiropraktor vil spørre deg om symptomene dine og hvor lenge du har opplevd dem. Han eller hun vil også gjennomføre en fysisk undersøkelse med flere ortopediske tester som kan avkrefte eller bekrefte diagnosen. Kiropraktoren kan også henvise til bildediagnostikk, for eksempel en MR, for å bekrefte diagnosen.

Forebygging

Det er en rekke ting du kan gjøre for å forhindre isjias. Unngå å sitte i lange perioder. Hvis du må sitte i lengre perioder, ta pauser ofte for å bevege deg rundt og strekke deg. Tren regelmessig for å holde musklene i ryggen og setet sterkt og fleksibelt. Oprettholde en sunn vekt for å redusere trykket på ryggraden. Til slutt, bruk komfortable sko med lave hæler for å unngå unødvendig stress på ryggen.

Prognose

De aller fleste mennesker med isjias vil bli bedre med tid og konservativ behandling. Isjias kan imidlertid gjenta seg. Hvis du har isjias, er det viktig å følge anbefalingene for forebygging for å redusere risikoen for fremtidige episoder.

Kiropraktisk behandling

Kiropraktisk behandling er en trygg og effektiv behandling for isjias. Kiropraktorer er opplært til å identifisere og behandle den underliggende årsaken. Vanlige behandlinger inkluderer ryggradsjusteringer, triggerpunktterapi og tøyningsøvelser og Multi radiance laser-behandling. Kiropraktisk behandling kan gi lindring fra smerten og ubehaget ved isjias og hjelpe deg tilbake til dine normale aktiviteter.

Tips for selvlindring: Du kan bruke varme eller is på det berørte området i 15 minutter av gangen. Et annet alternativ er å ta korte turer ofte i løpet av dagen for å holde musklene i bevegelse og for å forhindre stivhet.

Det er en rekke ting du kan gjøre for å finne lindring fra isjiassmerter.

1. Påfør varme eller is på det berørte området i 15 minutter av gangen.

2. Ta korte turer ofte i løpet av dagen.

3. Strekk ut musklene i rygg og rumpa.

4. Oppsøk kiropraktor for behandling.

Hvis du lider av isjias, ikke vent med å søke behandling. Jo før du begynner med konservativ behandling, jo raskere vil du finne lindring