Mobilnakke

Hvor stammer mobilnakke fra?


Mobilnakke er et begrep som har blitt mer og mer vanlig i dagens samfunn. Mange bruker

mye tid foran mobilskjermer, og det er ikke uvanlig at ungdom eller barn har telefon fra tidlig

alder. På jobb, sittende på bussen på vei til jobb eller skole og foran TV-skjermen hjemme er

kun få eksempler på situasjoner der man bøyer hodet fremover i lite hensiktsmessige

bevegelser i en lengre statisk periode. Det er mange som sier at de ‘’sitter’’ seg til å ha

smerter i nakke og rygg. Det har over en lang tid vært diskusjoner rundt hva som er ‘’riktig’’

bruk og dosering av skjermtid. Vi har med oss telefonen vår så å si overalt, og sjekker opptil

flere ganger i minuttet. Nå når du leser denne artikkelen, kan det muligens være at du har

bøyd hode langt ned og krummet skuldrene fremover? Blir nakkesmertene forverret av denne

stillingen?


Har dette en innvirkning på dine nakkesmerter, hodepine og/eller holdning?


I denne artikkelen skal vi ta for oss hvilke konsekvenser skjermtid kan ha for kroppen vår,

hva man bør tenke litt på ved skjermbruk, og hva vi kan gjøre for å hjelpe deg.

For det første, er det utrolig vanlig å ha smerter i ny og ne. Mange har litt smerter her og der,

men det trenger ikke å bety at noe er galt med oss. Omtrent 50% av befolkningen opplever

nakkesmerter i løpet av ett år, og det å sitte med bøyd nakke i flere timer vil ikke hjelpe på

nakkesmertene. Det er likevel mange som sitter fremoverbøyd med nakken i timevis uten å få merkbare problemer. Det å lese en bok, skrelle poteter eller gjøre lekser i en lengre periode har ikke fått like mye fokus som skjermbruk, men man har gjerne en tilsvarende positur eller

holdning, og man forbinder gjerne ikke disse aktivitetene med nakkesmerter. Dersom

smertene man opplever har vedvart i lengre tid uten forbedring, kan det være hensiktsmessig

å oppsøke hjelp.


Hva er mobilnakke?


Mobilnakke blir omtalt som en folkesykdom, og det er mange som mener at denne posituren

kan føre til plager, smerter og stivhet i nakken. Langvarig fremoverbøyd nakke kan resultere i

biomekaniske endringer, der strukturer som ligamenter, sener og muskulatur på fremsiden av

nakken blir stramme og overbelastet, mens de samme strukturene på baksiden vil bli

forlenget og svake. Det kan også forplante seg i ryggen, da den må jobbe mer for å støtte opp

nakken og overkompensere for nakkens svakhet. Om dette skjer, vil nakken og hodet

automatisk bøye seg frem i dets nye ‘’naturlige’’ stilling, og man får det vi i dagens samfunn

kaller for ‘’Dårlig holdning’’. På grunn av svak nakkemuskulatur, kan det ofte føles litt tungt

ut for nakken å bære hodet alene, og man kan utvikle spenningshodepine som resultat. Denne muskulære ubalansen kan være en medvirkende faktor som fremprovoserer ytterligere

nakkesmerter, men det er mest sannsynlig ikke den eneste faktoren.

Faktorer som for eksempel stress, tidligere nakkeskader, usymmetriske skuldre, stramt

kjeveledd og ujevn belastning har også en påvirkning på nakken. Derfor er det viktig med en

grundig og nøye kartlegging for å hjelpe deg best mulig.


Her er 10 tips til deg som vil motvirke eller bli kvitt mobilnakke.


1. Unngå langvarig statiske stillinger.

2. Varier/bytt ofte arbeidsstilling.

3. Ta en pause og gjør noe annet enn å bruke telefonen.


4. Gå turer utendørs.

5. Unngå unødvendig stressfaktorer.

6. Ta kontakt med en profesjonell dersom smertene vedvarer.

7. Beveg deg.

8. Styrk bakside nakke og øvre del rygg.

9. Tøy fremsiden av nakken.

10. Hold alternativt skjermen lengre opp, slik at nakken din kommer i en mer nøytral

posisjon.

Om du opplever langvarige problemer med nakken, hode eller begge, så kan det være lurt å ta

kontakt med en profesjonell.

Hva kan vi tilby?

Vi på Omegaklinikken har bred kompetanse og lang erfaring med nakkesvakhet,

nakkesmerter og hodepine. Hos oss har vi både fysioterapeut, kiropraktor og osteopat som

kan bistå i behandlingen og kartleggingen. Vi fokuserer på helheten av mennesket, og

gjennomfører en grundig undersøkelse i forkant av alle typer behandlinger for å få en

langvarig effekt og unngå tilbakefall. Uansett om det er for å forbedre holdningen din eller å

behandle smertene dine, ønsker vi å hjelpe deg så godt vi kan.

Som tidligere nevnt, kan langvarig fremoverbøyd nakke medføre noen biomekaniske

endringer i nakken vår. Det vil være utfordrende å endre de biomekaniske strukturene tilbake

uten riktig utstyr, noe få normale treningssentre har tilgang til. Det er essensielt å få gjenbygd

styrken i nakken din, og det er uvanlig at treningssentre har tilgang til apparater som

fokuserer på nakkemuskulatur eller et stramt kjeveledd. Vi har anskaffet oss nødvendig utstyr

for nakkeproblematikk, og er blant de første klinikkene i Norge som tar i bruk ‘Iron Neck’ i

nakkebehandling.

Iron Neck er et skånsomt treningsapparat som hjelper deg å få aktivert alle nakkemusklene

som er vanskelig å trene uten riktig treningsutstyr. Iron Neck er en type hjelm man setter på

hodet. Den kommer med et elastisk bånd man fester til et spor på hjelmen, og den andre

enden i noe fast. Slik kan man enkelt tilpasse motstand og belastningen. Sporet på hjelmen er

bevegelig hele veien rundt hjelmen, slik at man kan trene dynamisk med alle nakkemusklene.

Man får også påkoblet øvre rygg som skal støtte opp nakken, slik at ryggen og nakken blir

bedre på å samarbeide.

I samarbeid med Omegaklinikken har jeg utviklet et spesifikt treningsprogram for å hjelpe

den enkelte med å behandle mobilnakken. Treningsprogrammet består av 4 forskjellige faser

med ulike øvelser. Øvelsene blir vanskeligere og mer dynamiske etterhvert som man kommer

lengre og lengre i programmet, og man klarer å koblepå skuldre og rygg sammen med

nakken. For optimal effekt kan man også få hjemmeøvelser i tillegg. Dette er noe vi i så fall

diskuterer sammen ved undersøkelsen.

Du vil gå gjennom treningsprogrammet og Iron Neck sammen med en kvalifisert

fysioterapeut for å få tett oppfølging. Programmene våre egner seg godt for den med

nakkesmerter, svakheter i nakken, nakkeopererte eller de som ønsker bedre holdning. Vi

kombinerer selvfølgelig dette med behandling.


Dersom du ønsker ytterligere rådgivning, behandling eller undersøkelse, er du mer enn

velkommen til å kontakte oss

8 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Tennisalbue, også kjent som lateral epikondylitt, er en tilstand som forårsaker smerte og betennelse i albueleddet. Tilstanden er vanlig blant tennisspillere og andre idrettsutøvere som bruker armene

Hvis du opplever symptomer på prolaps er det lurt å oppsøke kiropraktor eller lege: • Smerter i korsryggen, baken, bena eller føttene • Nummenhet eller svakhet i bena eller føttene • Vansker med å bev