Akillessenebetennelse

Visste du at akillessenen er den sterkeste senen i menneskekroppen? Oppkalt etter den greske helten Achilles, som ble drept da en pil traff ham i hans svake punkt - hælen hans. Akillessenen tåler en belastning på opptil 1000 pund! Men selv de sterkeste av oss er utsatt for skader. Akillessenebetennelse er en av de vanligste plagene vi ser på vårt kontor.

Anatomi av akillessenen

Akillessenen er den største senen i kroppen. Den kobler leggmuskelen til helbenet og gir mulighet for bevegelse som å gå, løpe og hoppe. Akillessenen består av to muskler: gastrocnemius og soleus. Disse musklene jobber sammen for å produsere kraften som trengs for å gå, løpe og hoppe.

Hva er akillessenebetennelse?

NÃ¥r akillessenen blir betent og smertefull, kalles det akillestendinitt.

Hvorfor oppstår det?

Det er en rekke årsaker til at akillessenebetennelse kan oppstå. Noen av de mer vanlige årsakene inkluderer:

- Overbelastning for mye gåing, løping eller hopping kan gi belastning på akillessenen og føre til at den blir betent.

- Mangel på fleksibilitet: hvis leggmusklene er stramme, kan de belaste akillessenen ekstra mye

- Dårlig fottøy: sko som ikke gir nok støtte eller demping

- Alder: når vi blir eldre, blir senene mindre fleksible og mer utsatt for skader

Hva er symptomene?

Det vanligste symptomet på akillessenebetennelse er smerter i baksiden av akillessen. Smertene kan være milde i begynnelsen, men de kan bli verre med aktivitet. Andre symptomer inkluderer:

- Stivhet om morgenen

- Hevelse på baksiden av hælen

- Ømhet ved berøring av området

- Vansker med å gå eller løpe

- En poppende lyd når du beveger ankelen

"Opplever du noen av disse symptomene er det viktig å gjøre noe med det så fort som mulig – det siste du ønsker er at dette skal bli kronisk"

Vi anbefaler ikke å ignore smerten eller la den være ubehandlet

Hvis akillessenebetennelsen forblir ubehandlet, kan det bli en kronisk tilstand. Det betyr at betennelsen vil bli langvarig og symptomene vil bli mer alvorlige. Kronisk akillessenebetennelse kan føre til utvikling av andre problemer, som helsporer eller kalsiumavleiringer i akillessenen. Det kan også gjøre det vanskeligere å behandle tilstanden effektivt.

Diagnose

Achilles senebetennelse er vanligvis diagnostisert basert på en sykehistorie og fysisk undersøkelse. Kiropraktoren din vil blant annet spørre deg om symptomene dine og aktivitetene dine før skaden oppsto. De vil også undersøke hælen og benet for tegn på hevelse eller ømhet.

Kiropraktoren kan også henvise til for eksempel en MR eller ultralyd. Dette gjøres hvis kiropraktoren din mistenker at du har en mer alvorlig skade, for eksempel en rift i akillessenen.

Hvordan er prognosen?

Med behandling blir de fleste med akillessenebetennelse helt friske i løpet av noen uker til noen måneder. Noen mennesker kan imidlertid oppleve at det blir kronisk eller tilbakevendende anfall av tilstanden. I disse tilfellene er det viktig å oppsøke terapeut og følge behandlingsplanen for å redusere risikoen for ytterligere skade.

Omega klinikkens tips for å forebygge tilstanden:

1. Varm opp før du trener. Dette bidrar til å øke blodtilførselen til muskler og sener i leggen og forhindre skade.

2. Strekk leggmusklene før og etter trening. Dette vil bidra til å holde dem fleksible og redusere risikoen for belastning på akillessenen.

3. Bruk sko som gir god støtte og demping til føttene. Dette vil bidra til å redusere påvirkningen på akillessenen når du går eller løper.

4.Unngå aktiviteter med høy effekt, for eksempel løping, hvis du er i faresonen for akillessenebetennelse. Hvis du deltar i disse aktivitetene, sørg for å varme opp skikkelig og stopp hvis du begynner å føle smerte.

5. Oppretthold en sunn vekt. Dette vil bidra til å redusere belastningen på akillessenen og forhindre skade.

6. Tren innenfor ditt kondisjonsnivå. Hvis du er ny på trening, start sakte og øk intensiteten gradvis etter hvert som du blir mer i form.

7. Lytt til kroppen din. Hvis du begynner å oppleve smerter i akillessenen, må du slutte å trene og hvile i noen dager.

8. Bruk riktig fottøy når du deltar i sport eller andre aktiviteter. Dette vil bidra til å beskytte føttene og anklene dine mot skade.

9.Unngå å bruke sko med høye hæler. Dette kan gi ekstra belastning på akillessenen og føre til skade.

10. Anti-inflammatorisk diett. Matvarer som Omega 3-fettsyrer, gurkemeie, ingefær, hvitløk osv. bidrar alle til å redusere betennelse i kroppen.

11. Kosttilskudd. Kosttilskudd som vitamin C, vitamin D, magnesium og sink bidrar alle til å redusere betennelse og støtte tilheling.

12. Massasje av akillessene. Dette kan bidra til å øke blodstrømmen og redusere betennelse i akillessenen.

13. Akillessenen strekker seg. Å strekke akillessenen kan bidra til å holde den fleksibel og forhindre skade.

14. Isterapi. Påføring av is på akillessenen kan bidra til å redusere smerte og hevelse.

Multi radiance laserbehdandling for akillessenebetennelse.

Multi radiance laserterapi er en ny, ikke-invasiv behandling for akillessenebetennelse. Terapien bruker lavnivålasere for å redusere betennelse og smerte i akillessenen. Behandlingen er rask og enkel å administrere, og det er ingen bivirkninger.

Laserterapien med flere stråler har vist seg å være effektiv i behandlingen av akillessenebetennelse. I en nylig studie rapporterte 74 % av pasientene som ble behandlet med terapien betydelige forbedringer i smerte og funksjon.

Hvordan fungerer multi radiance laser mr5?

Multi Radiance Medicals MR5 Super Pulsed Laser er den kraftigste og mest effektive kliniske laseren på markedet i dag. Det er FDA-godkjent for 14 indikasjoner, inkludert kronisk smerte, akutt smerte, senebetennelse, bursitt, karpaltunnelsyndrom og mange flere. MR5-laseren bruker en unik superpulserende teknologi som gir toppkraft og terapeutisk effekt, uten de skadelige bivirkningene forbundet med andre modaliteter som kirurgi, medikamenter eller injeksjoner. Multi Radiance Medicals proprietære TrueBeam™ lasersystem sikrer at hver pasient får den optimale dosen av terapi for deres tilstand.

MR5 Super Pulsed Laser er en ikke-invasiv, medikamentfri måte å behandle en rekke tilstander på. Laserenergien trenger dypt inn i vevet, hvor den absorberes av cellene og omdannes til ATP (adenosintrifosfat). ATP er "energivalutaen" til cellen, og denne økningen i ATP-produksjonen fører til en kaskade av positive effekter, inkludert:

Redusert betennelse

Forbedret sirkulasjon

Akselerert vevsreparasjon

Redusert smerte

MR5 Super Pulsed Laser er trygg for alle pasienter, inkludert gravide kvinner, barn og eldre. Det er ingen kjente bivirkninger eller kontraindikasjoner. Behandlingen er behagelig og tar bare noen få minutter.

Forskningsbaserte behandlinger for akillessenebetennelse

1. Multi radiance laserterapi

2. Eksentrisk trening

3. Blodplaterik plasmainjeksjon