Smerter under foten

Oppdatert: 15. feb.

Smerter under foten kan være ekstremt smertefullt, noe som gjør det vanskelig å gå eller stå over lengre tid.

Smerter under foten

Det er en rekke forskjellige tilstander som kan gi smerter under foten, så det er viktig å kiropraktor for å få en riktig diagnose - slik at tilstanden slipper å bli kronisk. Først når den underliggende tilstanden er diagnostisert, kan behandlingen starte. Smerter under foten behandles ofte med en kombinasjon av kiropraktikk (Laser / trykkbølge og manipulasjon), fysioterapi og livsstilsendringer. I noen få tilfeller kan kirurgi være nødvendig for å rette opp det underliggende problemet.

De vanligste årsakene til smerter under foten

Det er en rekke forskjellige tilstander som kan gi smerter under foten. Noen av de vanligste inkluderer:

- Akillessenebetennelse: Denne tilstanden er forårsaket av betennelse i akillessenen, som forbinder leggmuskelen med hælbenet. Achilles senebetennelse er ofte forårsaket av overforbruk eller repeterende bevegelser. Behandling involverer vanligvis en kombinasjon av hvile, is og fysioterapi. I noen tilfeller kan kirurgi være nødvendig for å rette opp problemet.

Les mer om denne tilstanden ved å trykke her (kommer snart)

- Plantar fasciitt: Denne tilstanden oppstår når plantar fascia, et leddbånd som går langs bunnen av foten, blir betent. Plantar fasciitt er ofte forårsaket av overforbruk eller repeterende bevegelser. Behandling involverer vanligvis en kombinasjon av hvile, is og fysioterapi.

Les mer om denne tilstanden ved å trykke her

- Metatarsalgi: Denne tilstanden er forårsaket av betennelse i metatarsalbenene, som er de lange beinene i foten. Metatarsalgi er ofte forårsaket av overforbruk eller repeterende bevegelser.

- Mortons Neurom: Denne tilstanden er forårsaket av en vekst av nervevev i foten. Nevromer oppstår ofte som svar på traumer eller skade.

- Hallux valgus: Denne tilstanden er forårsaket av en deformitet av stortåen, som kan føre til at tåen peker innover. Det oppstår ofte som et resultat av genetikk eller sko som ikke passer ordentlig.

Sesamoiditt: Denne tilstanden er forårsaket av betennelse i sesamoidbenene, som er to små bein nær bunnen av stortåen. Sesamoiditt er ofte forårsaket av overforbruk eller repeterende bevegelser, eventuell en feilstilling på foten som gjør at det kommer unødvendig stort press på sesamoidbenene når du løper eller går.

Diagnose

Smerter under foten kan være forårsaket av en rekke forskjellige forhold. En riktig diagnose er avgjørende for å utvikle en effektiv behandlingsplan. Kiropraktoren din vil ta en sykehistorie og gjennomføre en fysisk undersøkelse. De vil også bestille avbildningstester, for eksempel røntgen, MR eller CT-skanning, for å få en bedre oversikt over problemet. Når den underliggende tilstanden er diagnostisert - blir det lagt en plan for å bli smertefri igjen.

Behandling

Smerter under foten behandles ofte med en kombinasjon av medisiner, fysioterapi og livsstilsendringer. I noen tilfeller kan kirurgi være nødvendig for å rette opp det underliggende problemet.

- Fysioterapi: Fysioterapi kan bidra til å strekke og styrke muskler og leddbånd i foten. Dette kan bidra til å redusere smerte og forbedre funksjonen.

Kiropraktisk behandling: Kiropraktisk behandling, trykkbølge og mr5 laserbehandling er ofte svært effektivt.

I noen tilfeller kan kirurgi være nødvendig for å rette opp det underliggende problemet. Dette kan innebære reparasjon av akillessenen, frigjøring av plantar fascia eller metatarsal osteotomi.

Når du først skal til en behandler forstår vi at man vil gå til en behandler med riktig ekspertise. Ring oss på 21090383 om du har noen spørsmål.

For smerter under føttene anbefaler vi å gå til Matthew eller Runa.